Paslaptys, kaip mokytis istorijos dalyko

Mūšių datos, praeities vadovų, karalių, imperatorių pavardės ir nuopelnai, kada ir kur pasirašytos svarbiausios ir pasaulį pakeitusios sutartys, kada išleista pirmoji knyga - dalykai, su kuriais susiduriame per istorijos pamokas. Visų šių ir dar begalės įvairiausių faktų iš mūsų reikalauja mokytojai, gėda tam, kuris nežino bent savo šalies istorijos, šio dalyko reikia daug kur stojant į universitetus (ypač meno srityje). Turbūt svajoji apie dešimtukus iš istorijos, o svarbiausias datas nori atsiminti net pažadinta iš saldaus miego. Tai nėra kažkas fantastiško - taip padaryti labai lengva, tik reikia žinoti kelias gudrybes.


Svarbu suprasti, kad naujos istorijos nesugalvosi ir iš naujo neperkursi - visi faktai jau yra nutikę, tereikia daug skaityti. Mokantis istorijos dalyko, tiesa, mokytojas visiškai nereikalingas, jei skaitant istorijos puslapius moki užfiksuoti tai, kas svarbu. Istorija yra neaprėpiama, visko išmokti tikrai nesugebėsi, net jei labai norėsi, kadangi nei fiziškai, nei praktiškai žmogus to nesugeba. Esu įsitikinusi, jog ne kartą matei kokį istoriką, kalbantį per televizorių ar net realiai. Atrodo, kad jis žino atsakymus į visus klausimus, prisimena visas datas ir lyg gyveno tuo laikotarpiu, jam atrodo, jog tai būtų nutikę vakar. Čia yra dalis tiesos, tačiau nedaug. Įspūdį, jog žmogus viską nusimano apie praeitas epochas, sudaro pagrindinių faktų žinojimas. Tvirtas žinojimas, jokių abejonių, susiejimas su kitais įvykiais, logiškas mąstymas.

Mokomės išskirti svarbiausius dalykus, faktus. Kad būtų lengviau išmokti mano siūlomą sistemą, pasirinkime vieną įvykį, kurį šiandien ir išmoksime: Lietuva Rusijos imperijos valdžioje. Pavadinimas niekuo neypatingas, apibūdina įvykį ar laikotarpį, kaip ir dauguma vadovėlių paragrafų pavadinimų. Informacijos yra daug ir įvairios: internete, knygose, žinynuose, tame pačiame mokykliniame vadovėlyje. Kaip ir minėjau, svarbu atsirinkti tai, kas svarbiausia. Grįžtame prie pavyzdžio. Lietuva imperijos valdžioje. Sistemos pradžia labai paprasta, imame laikraštinių straipsnių schemos variantą: kas, kada, kur, kokiomis aplinkybėmis, kokios pasekmės/išvados. Mėginame:
Kas? Lietuva. Kada? Nuo III Abiejų Tautų Respublikos padalijimo 1795m. iki Pirmojo pasaulinio karo 1914m. Kur? Rusijos imperijos sudėtyje. Kokiomis aplinkybėmis? Lietuva buvo bejėgė prieš didesnę ir galingesnę Rusijos imperiją. Kokios pasekmės/išvados? Lietuvos gyventojai, patekę į Rusijos valdžią, nepasitenkinimą reiškė sąmokslais ir sukilimais, kurstyta nesantaika, slaptos organizacijos (šitą prisiminti labai lengva, nes reikia visada galvoti logiškai: jei užimta per prievartą, ką darys žmonės? Žinoma, kad mėgins pasipriešinti). Labai svarbu kiekvieną temą, kurią mokaisi mokykloje, sugebėti užrašyti dviem - trimis sakiniais ir pamėgini juos įsiminti, kad žinotum realų faktą. Kokia nauda be to, jog žinosi kada ir kur? Pavyzdžiui, šiuo atveju tu žinai nuo kada iki kada Lietuva buvo Rusijos imperijos dalis, tad gali orientuotis, kokiais metais vyko svarbiausi sukilimai. Žinoma, kad sukilimai vyko kažkur tarp 1795 - 1914 m., tad tikrai neturėtum supainioti datos su ta, kuri yra anksčiau arba vėliau šių įvykių.

Kalimas mintinai, tačiau šis - veikia. Net ir ilgai mokytasis eilėraštis pamažu yra užmirštamas, tad kokia nauda mintinai išmokti datas ir po atsiskaitymo jas pamiršti? Kaip ir minėjau, istorija yra visada ta pati, todėl tų datų tau prireiks vėl ir vėl, jas reikės prisiminti ir papildyti naujomis. Labai lengvas būdas išmokti ir ilgam atsiminti - susirinkti visas datas, kurias tau reikia žinoti ir susirašyti ant lapelio. Data - įvykis. Imamas kitas lapelis ir įvykiai surašomi kitokia tvarka nei prieš tai. Datas turėsi užrašyti pati, tad dar kart peržvelk jas ir pamėgink atsiminti. Imk lapelį su įvykiais ir mėgink užpildyti prie kiekvieno iš jų parašant datą, kada jis vyko. Net jei ir nebepameni, rašyk skaičiukus, kurie būtų bent arti spėjimo, nepalik tuščių vietų. Baigusi pasitikrink, suskaičiuok klaidas ir atkreipk dėmesį ten, kur suklydai. Tada imk trečią lapelį ir įvykius surašyk vėl kitokia tvarka. Viską kartok tol, kol tikrai kiekvieno įvykio datą žinosi ir net darysis bloga nuo jo. Jeigu viską atliksi sąžiningai, užtruksi nuo 20-30 min., tačiau 98%, jog bet kada paklausta, galėsi atsakyti. beje, šitaip galima mokytis ne tik datas, o ir kitus dalykus, kurie yra reikalingi, pavyzdžiui, sąvokos. Ne tik istorijos, tačiau ir užsienio kalbos pamokoms ruoštis šis būdas yra tikras auksas.

Papildomi metodai. Internetas gali būti ne tik vieta, kur susitinka ir bendrauja draugai, bet ir mokytis padedantis įrankis. Interneto plačiuose laukuose ir svetainių gausoje yra pilna testų ir užduočių istorijos tema. Minėtieji testai - labai geras būdas išmokti papildomus dalykus apie reikiamą temą. Tiesiog reikia susirasti tinkamą testą ir jį spręsti. Tačiau vieno karto nepakaks, jei nesurinkai visų testo taškų sąžiningai (jei spėjai atsakymą ir atspėjai, jis tikrai neduos tau naudos, tu jį greit pamirši, nors atrodo kitaip). Testą privalai kartoti tiek kartų, kol į visus klausimus žinosi atsakymą. Jei turi ne matomąją, o girdimąją atmintį - testo klausimus ir tai, ką renkiesi skaityk garsiai, kad pati girdėtum. Net jeigu visko ir neatsiminsi, kai kuriuos dalykus tikrai užfiksuosi, jie padės gvildenant istorijos dalyką.

Istorijos mokytis gali būti ir smagu. O kas smagu - tas nepamirštama. Parduotuvėse yra gausu stalo žaidimų istorijos tematika. O ką daryti su stalo žaidimais - elementaru. Tačiau jeigu tai tavęs visai nežavi ir netraukia, susirask draugus, kurie taip pat nori išmokti šį dalyką. Visi atsineškite savo užrašus, konspektus, nusipirkite užkandžių ir mėgstamų gėrimų, klausinėkite vienas kito to, ko galbūt kitas nežino. Paverskite mokymąsi linksmu žaidimu, o rytoj susirinkę į pamokas tiesiog lengvai gausite dešimtukus.

Taip pat svarbu: nepamiršk pildyti pratybų. Pratybos yra sudarinėjamos ir spausdinamos ne tam, kad kažkokie dėdės ir tetos nori suryti tavo laisvą laiką ar apkrauti dar daugiau darbų. Ne, jie nori palengvinti tavo mokymąsi. Pratybose dažniausiai būna išskirti svarbiausi dalykai, pabrėžtos reikalingos sąvokos, datos, rašytiniai šaltiniai ir žemėlapiai papildo temą.

Reziumuojant visą įrašą - kuo daugiau kartų kartosi, tuo geriau įsiminsi. Kuo sąžiningiau viską darysi, tuo lengviau bus klaidžioti po istorijos labirintus, kurie yra tikrai labai painūs. Siek maksimumo, išsunk iš savęs viską, ką gali ir negailėk to organo savo galvoje - jis ir yra skirtas dirbti, o ne tinginiauti. Tikiu, kad pasinaudojus šiuos metodus, istorija taps ne tik lengvesnė, tačiau galbūt išsikovos vietą tavo mėgstamiausių dalykų sąraše, jei iki šiol ten nebuvo. Linkiu didžiausios sėkmės, nors jos tau ir neprireiks, kadangi mokytis pagal šiuos metodus - vieni juokai. 


18 PAKOMENTAVO

  1. Labai labai tau ačiū, Dovile, už šį straipsnį, nes na jau taip sunku tas datas mintinai "kalti"! Dėkui!

    AtsakytiPanaikinti
  2. Dovile, tu auksas! Man kaip tik dabar rytojui reikia išmokti vieną istorijos temą, kurioje yra be galo daug sąvokų bei įvykių, tai šis tavo straipsnis atsiverčiant TD prieš istorijos mokymasi buvo lyg lietus nukritęs iš giedro dangaus, nes motyvacijos visiškai neturėjau, o dabar ji vėl grįžo :D Ačiū ! :)

    P.s. kai kur po taško pradėjai rašyti mažąja raide. :)

    AtsakytiPanaikinti
  3. Laukiu nesulaukiu kada atskleisi paslaptis kaip mokytis fizikos :)

    AtsakytiPanaikinti
  4. Galiu drąsiai sakyt, kad išgelbėjai :) Nes artėja Istorijos kengūra tavo straipsnis labai pravers :)

    P.s. Kaip visada puiku :)

    AtsakytiPanaikinti
  5. Geri patarimai, pati juos naudoju ir sakau - tikrai padeda. Tik turiu dar vieną patarimą: kartais ieškokit asocijacijų. Net tas paprastas 14(69) ar (420)1 (čia kaip pavyzdžiai) kartais daug geriau padeda įsiminti. Ir netgi ilgam, įpač, jei prisiminsi kokį linksmą nutikimą su tais skaičiais :)
    O šiaip kaip visada - puikiai. Spaudžiu visas galūnes!

    AtsakytiPanaikinti
  6. Pačioje pradžioje jautėsi šioks toks šokinėjimas nuo vienos minties prie kitos, bet visa kita - puikiai, kaip visada!
    Pati ruošiuosi laikyti istorijos egzaminą (nors man jis tik po 2 metų...), kuriam, deja, reikia nemažai žinių (bet tai juk elementaru, nes kiekvienam dalykui jų reikia). Todėl nusipirkau gana gerą knygą, kurioje viskas trumpai ir aiškiai parašyta, tereikia netingėt šiek tiek pasukti makaulę, o tavo patarimai tikrai naudingi šiuo atveju.
    Ačiū. Manau, kad kuo ankščiau pradėsiu ruoštis tam, kas laukia 12 klasėj, tuo geriau seksis. :)

    AtsakytiPanaikinti
  7. Puiku, ačiū Tau labai, kad atsižvelgei į pateiktą norą :)

    AtsakytiPanaikinti
  8. Anonimas klausė Naktinės plaštakės apie knygą. :) Ir man butų įdomu sužinoti!

    AtsakytiPanaikinti
  9. Nijolė Letukienė ir Jonas Gineika "Istorija, politologija". Bent jau man, labai labai padeda :)

    AtsakytiPanaikinti
  10. Dovile, manau prie taves net byjo prikibt kas nors dėl stripsnių. :D
    Na, o jei rimtai tai straipsnis tikrai be priekaištų. Daug gerų ir naudingų patarimų.

    AtsakytiPanaikinti
  11. Man ir panašu, kad prie tavęs bijo prikibt. Bijo išreikšt tikrą nuomonę. Su straipsniu tai... Hm.. Visai neblogas.


    Ir turiu klausimą.
    Kodėl tokia maža tavo kortelė? :)

    AtsakytiPanaikinti
  12. Aš ir bijau pareikšti nuomonę, nes kai ją pasakau, ne pagal jos norus ji pradeda pyktis ir visaip nemaloniai kalbėt.
    Ji nesugeba priimti kritikos, kad ir kokia draugiška ar nelabai ji bebūtų.
    Niekada nebus tobulų straipsnių!..

    AtsakytiPanaikinti
  13. Visų pirma, tai ne aš nemoku priimti kritikos, o jūs, panelės nemokate jos sakyti. Tokie "argumentai" kaip "vietoj tavęs būčiau rašiusi taip, mano nuomone paskubėjai" arba "o vat man nepatiko, nes visoms patiko, o man būtent nea" yra nieko verti. Plius, jūs neskiriate kritikos nuo įžeidinėjimo. Pavyzdžiui tu, po anonimu pasislėpusi mergaitė, atėjai ir tiesiogiai mane įžeidinėji. Ta prasme, laukiu kritikos ir nuomonės apie ĮRAŠĄ, o ne apie save ar savo charakterį. Į tokius pažeminimus, be abejo, ramiai nereaguosiu. Kuomet yra lendama į asmeniškumus, reikia gerai apgalvot ką darai. Taip, aš sentimentali. Galiu reaguot karštai, šaltai, mėtyt replikas, kurios nepatinka kitam komentatoriui. Ypač klaidinga sakyt nuomonę apie žmogų, kurį pažįsti tik iš komentarų. Tai kaip rašyt recenziją apie neskaitytą knygą, susidarius pirmą įspūdį iš viršelio.

    P.S. jei bijot sakyt savo nuomonę - susirūpinkit: arba per daug kompleksuojate, arba iš tiesų tos nuomonės neturit. :-)

    AtsakytiPanaikinti
  14. Aktualus, sklandžiai ir tvarkingai išdėstytas-parašytas straipsnis! Ačiū! Tik pavadinimas užkliuvo (žodžiai "istorijos dalykas"), bet vis nesugalvoju kaip būtų galima jį pakeisti.

    AtsakytiPanaikinti
  15. Pritariu Menulei Jurei, man ''istorijos dalykas'' taip pat ne itin gerai suskambejo, bet gal tai yra taisyklinga savoka ir as tiesiog nesu pratusi ja girdeti, taip, kad maza cia problema :) Pats straipsnis labai patiko, kaip tik ruosiuosi istorijos kontroliniui, prikimstam ivairiausio plauko datu ir savoku. To metodo su lapeliais nesu girdejusi, butinai isbandysiu. Priminei ir testus internete, visai buvau uzmirsusi. Karta sprendziau testus pries istorijos olimpiada, o veliau pasirode, kad trecdalis olimpiados yra zodis zodin nukopijuoti nuo vieno testo, kuri buvau issisprendusi :) Tiesa, ten buvo testai senoje knygeleje, bet juk esme tai ta pati. As, asmeniskai, svarbiausius dalykus visada uzsirasau atskirai, sugrupuoju, parasau atskirai ar dar kaip nors isskirstau, veliau tikrai lengviau atsiminti :).

    AtsakytiPanaikinti
  16. Straipsnis labai patiko, nei per trumpas, nei per ilgas. Patarimai jau žinomi, bet kitom, manau, tikrai pravers. Šaunuolė :)

    AtsakytiPanaikinti
  17. Straipsnis patiko. Truputi kliuvo mažoka kortelė.

    AtsakytiPanaikinti