Viskas, ką turėtum žinoti apie plaukimą

Jaunimo portalas „Teenage Dreams“ sveikina jus su šiltosios vasaros pradžia, ir ta proga nori jus motyvuoti sportui. Kiekviena mergina sutiktų, kad vasara – tai geriausias metų laikas, kai turime daugiausiai laisvo laiko, kad galėtumėme užsiimti hobiais, knygų skaitymu, o galbūt ir viena kita nekenksminga plaukimo treniruote, padėsiančia numesti svorio. Taigi šįkart mes jus supažindinsime su plaukimu – vienu iš daugiausiai kalorijų sudeginančių vandens sportų, ir apie jį sužinosite viską, ką tik įmanoma žinoti.

Žmogus ir vanduo
Turbūt visos žinote, kad pirmoji gyvybė atsirado vandenyje, o tik vėliau gyvūnai persikėlė į sausumą. Taigi galima liudyti, kad pirmoji gyvybė jau mokėjo plaukti. Vėliau, kai išsivystė žmogus, beje, jau gyvenantis sausumoje, pirmieji jų mokėjimo plaukti ženklai buvo rasti prieš maždaug 10 tūkstančių metų, akmens amžiuje. Tai buvo ne kas kita, o tuo metu itin paplitę piešiniai urvuose, vaizduojantys plaukiančius žmones. Du tūkstančius metų prieš Kristų, plaukimas buvo minėtas rašytiniuose šaltiniuose apie Odisėjų, Iliadą ir kituose. Vis dėlto vertėtų paminėti, kad plaukti visi žmonės moka dar prieš gimimą, mamos įsčiose, bet gimus šis gebėjimas užsimiršta ir reikia vėl jį atgaivinti.

Plaukimo paplitimas
Plaukimas nebuvo itin paplitęs iki XIX a.. 1830-aisias metais Anglijoje jis tapo varžybiniu sportu, o 1828-aisiais buvo atidarytas pirmasis vidaus baseinas. Po septyniolikos metų, Nacionalinė Plaukimo Federacija  rengdavo reguliarias plaukimo varžybas šešiuose baseinuose, esančiuose Londone. Plaukimo baseinai ir varžybos jau buvo itin paplitę 1880-aisiais, kuomet buvo daugiau nei 300 baseinų visoje Anglijoje. Kitos Europos šalys taip pat įsteigė plaukimo federacijas, o pirmosios Europos plaukimo varžybos vyko 1889-aisiais, Vienoje, tuo tarpu pirmasis moterų plaukimo čempionatas įvyko Škotijoje, 1892-aisiais. Kiti žemynai plaukimą perėmė tik truputį vėliau, bet dabar plaukimas žinomas visame pasaulyje, ir tik maža dalis žmonių dar nemoka plaukti.

Plaukimo stiliai

Šiuo metu labiausiai paplitę plaukimo stiliai yra delfino, varlytės, nugaros, peteliškės, krūtinės, o pats populiariausias - laisvasis stilius. Pastarasis prigijo 1844-aisiais, kai du amerikiečiai dalyviai plaukimo varžybose jį pirmąkart panaudojo prieš svetimšalius žiūrovus. 1873-aisiais laisvąjį stilių sėkmingai debiutavo Artūras Tradženas, laimėdamas vietinį konkursą Anglijoje. Taip pat įdomi yra ir delfino plaukimo stiliaus istorija. Jis naudojamas, kad būtų
galima įgyti didesnį pagreitį startuojant ir darant posūkius. Pirmasis sėkmingas šio stiliaus panaudojimas buvo 1998-aisiais, kai Deividas Berkofas, kuris beveik visą 100 metrų rungtį šiuo stiliumi nuplaukė po vandeniu, finišavo pirmas ir pagerino pasaulio greičiausią rungties rekordą. Šis stilius yra vienas iš naujausių, per pastaruosius du dešimtmečius padaręs didelį postūmį plaukimo istorijoje.

Kodėl verta užsiimti plaukimo treniruotėmis?
Pagrindinė priežastis, kodėl verta užsiimti šiuo vandens sportu – jis yra vienas iš lengviausių ir daugiausiai kalorijų sudeginančių, bet tuo pačiu metu labiausiai atpalaiduoja, ir lengvai gali tapti hobiu ar pramoga. Priklausomai nuo tavo svorio, plaukimas, žiūrinti pagal jo stilių, plaukimo greitį ir laiką, gali sudeginti tam tikrą kiekį kalorijų. Pavyzdžiui, visą valandą sparčiai plaukdamas laisvuoju stiliumi gali sudeginti vidutiniškai 808-ias kalorijas, o plaukdamas lėčiau – 514-iolika kalorijų. Kiek kalorijų plaukdama sudeginsi tu, gali apskaičiuoti ČIA.

Kita svarbi priežastis, dėl kurios verta užsiimti šia sporto šaka, yra tai, kad gebėjimas plaukti gali praversti ar net išgelbėti gyvybę  įvairiose gyvenimo situacijose, pavyzdžiui, skęstant ar bandant išgelbėti skęstantį žmogų. Taip pat būtina mokėti plaukti dėl to, kad, ypač vasarą, maudytis tenka gana dažnai, ir galima patirti daug didesnį malonumą, plaukiojant ir nardant po baseinus, negu stoviniuojant seklumoje ar plūduriuojant su gelbėjimo liemene.  Ar žinojai, kad plaukimas taip pat naudojamas reabilitacijoje ir vandens balete?

Plaukimo nauda
Plaukimas yra vienas iš sveikiausių ir naudingiausių sportų. Jeigu tu esi kada nors turėjusi problemų dėl iškrypusio stuburo, tai gydytoja tikriausiai tau yra rekomendavusi užsiimti šia sporto šaka, kad ištiesintum nugarą. Taip pat plaukimo metu mažai apkraunami sąnariai, vandens spaudimas ir temperatūra teigiamai veikia medžiagų apykaitą, nes intensyviai į aplinką atiduodama kūno šiluma. Teigiamai veikiama širdis, nuimama dalis veninio spaudimo. Taigi aišku, kodėl negaluojantys ar senyvi žmonės pasirenka šią sporto rūšį, bet tai netrukdo ja užsiimti ir visiškai sveikiems žmonėms, norintiems tapti sportiškais ir sveikesniais.

Reikalavimai plaukikams
Kaip ankščiau minėjome, plaukimu gali užsiimti bet kas, bet yra keli reikalavimai, galiojantys profesionaliems sportininkams ar siekiantiems jais tapti. Vienas iš svarbių reikalavimų – platūs pečiai, bet taip pat yra aišku, jog kad plaukiant jie patys išplatėja. Plaukimo fanatikai, rimtai užsiimantys šiuo sportu, žino, kad tam reikia didelės patirties, ir neretai visą dieną praleidžia treniruodamiesi plaukimo baseine, kaip mūsų plaukikė Rūta Meilutytė. Taip pat plaukimui reikalinga sveika ir visavertė mityba, ir būtina žinoti apie visus plaukimo keliamus pavojus, pavyzdžiui, mėšlungį. Mėšlungis – tai kojos raumenų sutraukimas, dažnai pasitaikantis plaukimo metu dar nepatyrusiems plaukimams, sukeliamas per menko fizinio pasiruošimo ir pervargimo. Nors jis greitai praeina, bet gali sutraukti koją galbūt net per varžybas. Kiti gresiantys pavojai yra pervargimas, panika, hipotermija (jei plaukiama šaltame vandenyje), dehidratacija (jei plaukiama sūriame vandenyje), įvairios traumos, pavyzdžiui, atsitrenkimas į sieną, bangų jėga arba įvairių jūros gyvūnų įgėlimai, lemiantys paskendimą. Pasitaiko ir širdies smūgių, ausies traumų, kai pribėga vandens, infekcijų bei chloro įkvėpimo atvejų. Taigi, prieš užsiimant plaukimu, būtina žinoti, kokie pavojai gresia ir jų pasisaugoti. 

Kiti vandens sportai
Jeigu plaukimu užsiimti nenori, bet ieškai kitokio vandens sporto, mes galime pateikti tau kelis įdomius pasiūlymus:
·         Akademinį irklavimą,
·         Baidarių ir kanojų irklavimą,
·         Banglenčių sportą,
·         Buriavimą ir buriavimą ant ledo,
·         Burlenčių sportą,
·         Nardymą,
·         Kanupolą,
·         Irklavimą kanu,
·         Povandeninį regbį,
·         Raftingą,
·         Vandensvydį,
·         Kitesurfing‘ą.


Vandens baimė – akvafobija

Kad ir kaip bebūtų keista, atsiranda žmonių, kurie bijo ne tik plaukti, bet ir pačio vandens – šis psichologinis sutrikimas vadinamas akvafobija (aqua- iš angl. k. vanduo, fobija- baimė). Psichologai mano, kad akvafobiją sukelia patirties ir genetikos faktorių kombinacija.  Vandens bijančio žmogaus sutrikimą pavadinti akvafobija galime tada, kai jis negali suvaldyti šios baimės ir ji trukdo jam gyventi. Žmonės nuo jos kenčia daugeliu atvejų ir gali patirti paniką, net jeigu supranta, kad vanduo negiliame baseine, duše ar vonioje jiems nekelia jokio pavojaus. Taip pat jie gali patirti paniką, baimę, jeigu yra sušlapę, aptaškyti, įstumti ar įmesti į vandenį.


Įdomūs faktai
·     Apskaičiuota, kad kokią nors fobiją Amerikoje turi tarp 8.7% ir 18.1% visų žmonių, o Islandijoje vandens fobiją turi 1.8%  visos populiacijos (daugmaž vienas iš penkiasdešimties žmonių).
·     Kapitonas Matthew Webb‘as buvo pirmasis žmogus, perplaukęs visą Anglijos Kanalą  (esantį tarp Anglijos ir Prancūzijos) 1875-aisiais. Plaukdamas krūtine, jis iš viso nuplaukė net 34.21 kilometrų per 21-ą valandą ir 45-ias minutes, o šis rekordas buvo pagerintas tik po 36-ių metų!
·       Net 50% visų įžymių plaukikų kenčia nuo pečių skausmo.
·   Manoma, kad pirmasis žmogus išmoko plaukti, kai įkrito į vandenį, ėmė panikuoti ir plaukti „šuniuku“.

Ar perskaičiusi šį straipsnį planuoji vasarą užsiimti plaukimo treniruotėmis? Ar moki plaukti, jeigu taip, ko dar iki šiol nežinojai apie šią sporto šaką?


6 komentarai:

Anonimiškas rašė...

Lankau plaukimą, tačiau treneriai neskiria peteliškės nuo delfino.. jie sako, kad tai tas pats ;/ tačiau, straipsnis man patiko, informatyvus, mintys gerai išdėstytos.

MariTeenklas rašė...

Lankiau plaukimą 3metus-pilvas tas nevidonas vistiek nesumažėja...Neįsižeisk ,bet yra tik keturi plaukimo stiliai-varlytė ir peteliškė arba dilfinas ir peteliškė (tiksliai nepamenu)yra taspats... Plaukima krutine taip pat galima vadinti krauliu.O šiaip straipsnis visai nieko.;)

Katerina P. rašė...

labai įdomus straipsnis

Viktorija S. rašė...

man labai patiko straipsnis. Gal gali parašyti ir apie kitą vandens sportą? pvz.: nardymą

Saule Norkute rašė...

Ačiū Viktorija, Katerina. Gal ir parašysiu straipsnį apie nardymą, bet tik daug vėliau, nes šiuo metu turiu labai daug įdėjų straipsniams, kurias pirmas norėčiau panaudoti.

Saule Norkute rašė...

Dėl peteliškės - tai yra atskiras plaukimo stilius, kurio metu kojų judesių smūgiai yra arba peteliškės, arba delfino. Nesu žinovė, ir pati nelabai supratau, bet taip rašo Vikipedijoje. Manau, kad norėjo pasakyti, jog delfino stilius - toks pats kaip peteliškės, tik skiriasi kojų smūgiai.

Mari, aš irgi porą metų lankiau baseiną, ir man labai patiko, bet, kadangi buvau labai užimta, lankiau dar ir muzikos mokyklą, teko rinktis, kuris pomėgis man svarbesnis, nes baseino treniruočių laikas sutapo su choro, taigi nusprendžiau, kad muzika man svarbesnė. :) Plaukimas man, asmeniškai, labai padėjo ir šiek tiek ištiesino nugarą, stebėtinai sustiprėjau, deja, buvo blogas poveikis plaukams, ir galiukai tapo šiek tiek žalsvi. Jeigu pilvas nesumažėjo, tai dėl to, kad neužtenka reguliarių plaukimo treniruočių - sportas labiau tinka svorio išlaikymui, o ne numetimui, taigi reikia ir mažiau valgyti, tada atsiranda efektas. O aš pati pamenu, kad tik dar labiau išalkdavau ir sudegintos kalorijos nueidavo veltui.