Legalus narkotikas

Cukrus - neatsiejama mūsų mitybos dalis. Tačiau ar kada susimastei kokią žalą jis daro tavo sveikatai? Produktų, kuriuose gausu cukraus, valgymas suteikia trumpalaikį malonumą, tačiau pasekmės būna liūdnos. Ir tai nėra vien nutukimas ar dantų byrėjimas, cukrus gali sukelti dar rimtesnes pasekmes tokias kaip regos sutrikimai ar net vėžys.


Priklausomybė

Daugybė žmonių pasaulyje yra priklausomi nuo cukraus. Daugumoje vakarų kultūrų yra rimtų problemų su priklausomybe cukrui. Jis vartojamas ne tik kaip saldiklis, bet ir kaip gerinantis nuotaiką ar suteikiantis energijos medicininis papildas. Gerina nuotaiką, suteikia energijos, tačiau sukelia priklausomybę ir turi baisias pasekmes, kur man tai girdėta? Žinoma, juk taip apibūdinamas poveikis, sukeliamas daugumos narkotikų. Deja, turiu dar vieną liūdną žinią - cukrus yra legalus narkotikas.
Ši karikatūra tarsi klausia mūsų: „Ką pašalinis stebėtojas pagalvotų, pamatęs šiuolaikinio žmogaus santykį su cukrumi?“

Žala
  • Cukrus gali nuslopinti mūsų imuninę sistemą ir tokiu būdu sumažinti organizmo gynybą prieš infekcines ligas.
  • Cukrus gali sukelti galvos svaigulį. 
  • Cukrumi minta vėžinės ląstelės, todėl jis yra susijęs su krūties, kiaušidžių, prostatos, tiesiosios žarnos, kasos, tulžies latakų, tulžies pūslės, plaučių ir skrandžio vėžio vystymusi.
  • Cukrus sukelia regos sutrikimus.
  • Cukrus gali prisidėti prie nutukimo.
  • Dėl greito cukraus įsiurbimo, nutukusiems žmonėms didėja apetitas.
  • Cukrus gali trukdyti įsisavinti proteinus.
  • Cukrus gali sukelti maistines alergijas.
  • Cukrus, keisdamas kolageno struktūrą gali pasendinti odą.
  • Cukrus gali sukelti kataraktą ir trumparegystę.
  • Cukrus gali pažeisti kasą.
  • Mažesnis cukraus vartojimas padidina emocinį stabilumą.
  • Cukrus gali sutrikdyti skysčių šalinimą. 
  • Cukrus yra priešas numeris vienas žarnyno peristaltikai.
  • Cukrus gali pažeisti kapiliarų sieneles. 
  • Cukrus sukelia galvos skausmus įskaitant net ir migreną.
  • Didelis cukraus kiekis gali sukelti epilepsijos priepuolį. 
  • Cukrus gali sumažinti gabumus mokslui, įtakoti vaikų pažymius sukelti mokymosi sunkumų.
  • Cukrus gali sukelti depresiją.
Ir tai tik maža dalis žalos, kurią mūsų organizmui gali padaryti neatsakingai vartojamas cukrus

Cukraus kiekis

Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos duomenimis dideliame karamelizuotos riešutų mokos puodelyje nustatyti 28 g cukraus, tokios pat talpos karamelinės macchiato puodelyje – 25 g cukraus. Tačiau daugiausiai cukraus nustatyta obuolių pyrago skonio latte kavoje, kurios puodelyje rasti net 35 g cukraus.
Taigi išgėrę puodelį kavos dažniausiai viršijame dienos cukraus normą, o kartais prie puodelio kavos užsisakome ir torto ar pyrago gabalėlį. Žemiau pateikti Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos tyrimo duomenys apie cukraus kiekį mūsų pamėgtuose desertuose.


Šokolado desertas su prancūzišku šokoladinio kremo įdaru

Vienos porcijos svoris: 120 g
Cukraus kiekis: 30,62 g/100 g
Cukraus kiekis porcijoje: 9 šaukšteliai (1,5 rekomenduojamos dienos normos).

Desertas „Creme Brulee“
Vienos porcijos svoris: 120 g
Cukraus kiekis: 16,41 g/100 g
Cukraus kiekis porcijoje: apie 5 šaukštelius (0,8 rekomenduojamos dienos normos).

Tortas „Napoleonas“
Vienos porcijos svoris: 200 g
Cukraus kiekis: 17,44 g/100 g
Cukraus kiekis porcijoje: beveik 9 šaukšteliai (beveik 1,5 rekomenduojamos dienos normos).

Medaus tortas
Vienos porcijos svoris: 200 g
Cukraus kiekis: 23,35 g/100 g
Cukraus kiekis porcijoje: apie 11,5 šaukštelio (beveik dvigubai daugiau negu rekomenduojama dienos norma).

Itališkas desertas „Tiramisu“
Vienos porcijos svoris: 150 g
Cukraus kiekis: 22,55 g/100 g
Cukraus kiekis porcijoje: 8,5 šaukštelio ( beveik 1,5 karto daugiau negu rekomenduojama dienos norma).

Belgiškas šokoladinis pyragas
Vienos porcijos svoris: 140 g
Cukraus kiekis: 29,75 g / 100 g
Cukraus kiekis porcijoje: 10,5 šaukštelio (1,75 karto daugiau negu rekomenduojama dienos norma).

Šokoladinis triufelis
Vieno saldainio svoris: 30 g
Cukraus kiekis: 35,17 g / 100 g
Cukraus kiekis porcijoje: 2 su puse šaukštelio cukraus viename saldainyje (beveik pusė rekomenduojamos dienos normos).

Karamelinis obuolių pyragas
Vienos porcijos svoris: 150 g
Cukraus kiekis: 21,03 / 100 g
Cukraus kiekis porcijoje: 8 šaukšteliai (maždaug 1,3 rekomenduojamos paros normos).

Patirtis

Buvau šventai įsitikinusi, kad nesu priklausoma nuo cukraus. Todėl, gruodį, 
prieš didžiąsias šventes buvau nusprendusi apvalyti organizmą ir Advento laikotarpiu atsisakyti visų produktų su cukrumi. Jį stengiausi pakeisti medumi ir kitais natūraliais saldikliais, valgiau daug vaisų, kuriuose gausu angliavandenių. Tikėjausi, kad bus nesunku, nes ir taip geriu kavą ar arbatą be cukraus, žinoma, kartu su didžiuliu pyrago gabalėliu ar šokolado plytele, tačiau tų saldumynų nesureikšminau, nes buvau per daug užsiėmusi didžiuodamasi savo sveikų gėrimų meniu. 
Taigi atsisakiau visų produktų su cukrumi - netgi batono nebevalgiau! Deja, net didžiulis užsispyrimas nepadėjo pabėgti nuo saldžių cukraus gniaužtų. Buvo kvaila galvoti, kad kasdien viršydama dienos cukraus normą (25 g) 
dešimt kartų galėsiu jo visiškai atsisakyti. Ištvėriau savaitę. Palūžau tada, kai supratau, jog dar likusias tris savaites negalėsiu valgyti net pomidorų padažo! Taip, cukraus pilna VISUR! Tačiau net ta viena savaitė buvo rimtas iššūkis, nes visi aplinkui valgydavo bandeles, šokoladą, rydavo guminukus ir užsigerdavo kava su dvejų rūšių sirupu ir kilometro aukščio grietinėlės kalnu ant viršaus.
Vėliau galvojau apie savo savijautą tą savaitę ir pykau ant visų tų, kurie rašė, kad atsisakius cukraus jausiuosi nuostabiai! Deja, neskraidžiau iš laimės, viskas buvo visiškai priešingai: buvau prastos nuotaikos, viskuo nepatenkint, trūko energijos, galėjau užmigti net stovėdama, o savaitės pabaigoje pradėjo krėsti drebulys. Tik neseniai supratau, kad tai buvo cukraus atsisakymo pasekmės. Dabar bent iš dalies suprantu tuos žmones, kurie bando mest rūkyt, gert ar vartoti narkotikus. Tai tikrai be galo sunkus procesas.
Buvo naivu iš pagrindų staigiai keisti visą mitybą ir tikėtis nuostabių ir greitų rezultatų. Tačiau nuomonės apie cukrų nepakeičiau, bet link savo tikslo eisiu po truputį, mažais žingsneliais. Visiškai atsisakyti cukraus nepajėgsiu, nes kaipgi vasara be ledų ar žiema be puodelio karšto šokolado. Mano tikslas, bent jau kol kas, - neviršyti 25 g cukraus per dieną t. y. dienos cukraus normos.

Žinoma, cukraus visiškai atsisakyti irgi negalima, nes mūsų organizmui jis būtinas, kaip ir kitos medžiagos, tačiau organizmui reikalingų angliavandenių ieškoti reiktų stengtis natūralesniuose produktuose. Keisti savo įpročius yra sunkus ir ilgas procesas, tačiau truputėlis kantrybės ir užsispyrimo ir viskas tampa įmanoma! O ką tu manai apie cukrų? Ar esi nuo jo priklausoma?


2 Komentarai

  1. Nuostabus straipsnis!;) taip aš esu priklausoma nuo cukraus.Vasara pabandžiau savaitę atsisakyti visiškai saldumynų ir ištvėriau tik 5 dienas.:D taip tikrai nelengva atsisakyti, nes buvo vasarą,karštos dienos ir mama siunčia mane į parduotuvę nupirkti visiem ledų. Vieną dieną susigundžiau sau nepirkti, bet kai praėjo 5 dienos nebeištvėriau ir suvalgiau ledą, o po to visokių kitokių saldumynų. Bet dabar stengiuos valgyti, bet kuo mažiau ir kuo rečiau saldumynų :D pritariu tavo žodžiams geriau mažais žingsneliais link tikslo :) kantrybės siekiant savo tikslo ;)

    AtsakytiPanaikinti
  2. Visiškai tave suprantu ;) Labai smagu, kad rūpiniesi savo mityba! Ištikrųjų labai sunku riboti cukrų, kai visi aplinkui juo apsėsti, todėl pabandyk įspėti draugus, šeimos narius, kad stengiesi sveikiau maitintis. Gal ir juos atvesi į "doros kelią". Sėkmės tau!

    AtsakytiPanaikinti